Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Między ideą a praktyką

Właśnie ukazała się najnowsza książka Marty Wrońskiej pt. Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Miedzy ideą a praktyką. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021, ss. 254.

Fragment z recenzji:

(…) Recenzowana monografia wpisuje się w interdyscyplinarny kontekst badań nad współczesną, zdeterminowaną ciągłymi zmianami jakością życia seniorów. Zainteresowanie poznawczo-badawcze Autorki ukierunkowane na obszar związany z różnymi  aspektami obecności seniora w sieci, z uwzględnieniem perspektywy edukacji medialnej, wychodzi naprzeciw pilnym potrzebom organizowania różnych form dostępności do tego rodzaju edukacji.  (…) Istotnym walorem opracowania jest to, że Autorka, nie ogranicza się jedynie do edukacji medialnej sensu stricto, ale dostrzega jej znaczenie w szerszej, bo w społecznej i indywidualnej perspektywie życia codziennego seniorów. (…) każdy rozdział poprzedza motto stanowiąc ciekawe przesłanie do prowadzonych rozważań ale i akademickich dyskusji. Obszerna, także anglojęzyczna, bibliografia jest swoistym potwierdzeniem szerszego, bo interdyscyplinarnego, spojrzenia Autorki na podjętą w monografii problematykę. (…) Wrażliwość społeczna pozwała Autorce/badaczce nie tylko dostrzegać problemy, ale widzieć je w kontekście określonych warunków społeczno-kulturowych i potrzeb, w tym przypadku seniorów, co uważam za istotną wartość opracowania. Odwoływanie się do licznych badań naukowych realizowanych przez innych autorów (polskich i zagranicznych) oraz do badań własnych w przedmiotowym zakresie stanowi bardzo dobry przykład łączenia, w prowadzonych analizach, teorii z praktyką i osobistym doświadczeniem pedagogicznym, ukazując tym samym naukowe i społeczne uczestnictwo Autorki”.

Okładkę wykonał Lucjan Rybak.(Link do innej strony) To znany pedagog artystyczny, nauczyciel akademicki, grafik użytkowy, fotografik, malarz, rzeźbiarz, realizator dźwięku scenicznego, gitarzysta (bardzo zdolny, ale skromny Człowiek). Lucjan Rybak studiował we florenckiej Akademii Sztuk Pięknych (Accademia di Belle Arti di Firenze). Obdarzony niezwykłą wyobraźnią wizualną i wrażliwością…

Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Jakość życia seniorów w Polsce

1.1. Osoba starsza – analiza kategorii
1.2. Stereotyp starości i jego komponenty
1.3. Uwarunkowania jakości życia osób starszych
Rozdział II. Starzenie się i starość w ekspansywnie zmieniającym się świecie
2.1. Historyczno-kulturowa perspektywa znaczenia starości
2.1.1. Historyczne konteksty starości
2.1.2. Kulturowe aspekty starości
2.2. Modele i koncepcje procesu starzenia się
2.3. Obszary aktywności seniorów
Rozdział III. Edukacja osób starszych
3.1. Uczenie się dorosłych poprzez doświadczenia
3.2. Instytucje wspomagające edukację seniorów
3.3. Pasja, profesjonalizm, kreatywność – elementem edukacji seniorów
Rozdział IV. Senior w przestrzeni medialnej
4.1. Przestrzeń medialna – elementy konstytutywne
4.2. Kompetencje kluczowe aktywnego seniora
4.3. Wirtualna złota jesień – seniorzy w sieci internetowej
Rozdział V. Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej – badania własne
5.1. Edukacja medialna seniorów
5.2. Blogujący seniorzy
5.3. Seniorzy wobec nauczania zdalnego w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2
Zakończenie
Bibliografia