Przestrzeń medialna miejscem spotkania seniorów i adolescentów. Edukacja międzypokoleniowa
Dogłębna analiza literatury polskiej i zagranicznej, pokazała brak badań prowadzanych jednocześnie w obrębie obu grup wiekowych: seniorów i adolescentów. Stąd powstała książka M. Wrońska, Przestrzeń medialna miejscem spotkania seniorów i adolescentów. Edukacja międzypokoleniowa. Wydaw. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2024, ss.320. W książce połączono analizę obszarów pedagogicznych szczególnie pedagogiki medialnej z teoriami nauk społecznych, co pozwoliło na kompleksowe ujęcie relacji międzypokoleniowych w kontekście przestrzeni medialnej (aspekt interdyscyplinarności). Występuję tu także odmiennie spojrzenie na przestrzeń publiczną, w której funkcjonuje każdy z nas, wskazano na jej hybrydowość czyli na dynamiczną interakcję rzeczywistości fizycznej i medialnej, ukazując, jak oddziałuje ona na funkcjonowanie jednostek, w tym seniorów i adolescentów (aspekt przestrzeni hybrydowej). Przeprowadzono własne badania, z wykorzystaniem skali Technology Readiness Index 2.0 (TRI 2.0), co pozwoliło na precyzyjne określenie poziomu gotowości technologicznej obu grup seniorów i adolescentów i dało możliwość zrealizowania edukacji międzypokoleniowej w obszarze medialnym (aspekt empiryczny). Otrzymane wyniki badań mają nie tylko wymiar teoretyczny, lecz także wskazują konkretne kierunki działań w edukacji międzypokoleniowej. Mogą być jednocześnie inspiracją dla polityki oświatowej wspierającej różnorodne działania edukacyjne łącząc obie grupy (aspekt praktycznej wartości wyników). Książka dostarcza konkretnych wskazówek, jak rozwijać i kontynuować edukację międzypokoleniową, tworząc podwaliny pod dalsze badania i działania w tym obszarze (aspekt perspektywy edukacji przyszłości). Dzięki tym aspektom monografia ta jest nie tylko cennym wkładem w naukę z obszaru pedagogiki medialnej i innych nauk społecznych (np. socjologii wychowania/edukacji, pedagogiki międzykulturowej), ale także realnym narzędziem wspierającym budowanie międzypokoleniowych mostów z wykorzystaniem przestrzeni medialnej.
Książka jest dostępna na stronie Wydawnictwa Rzeszowskiego – tutaj link
